ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Trzcielu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XIII/103/2011 Rady Miejskiej w Trzcielu

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-18 11:10:21 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Uchwała  Nr  XIII/103/2011
Rady Miejskiej w Trzcielu
z dnia 29 grudnia 2011 r.
W sprawie: gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.
            Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr142, poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 102, poz. 1055, Nr 175, poz.1457, Nr 181, poz. 1337 z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 175, poz. 1457, Nr 181, poz. 1337 z 2007 r. nr 48, poz. 327, nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) oraz art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793, Nr 176, poz. 1238,Dz.U z 2008r. Nr 227 poz.1505, Dz.U z 2009r. Nr 18, poz.97, Nr 144 , poz.1175 z 2010r. Dz.U. Nr 47, poz.278, Nr 127, poz.857, Dz.U. z 2011r. Nr120,poz.690, Nr 106,poz 622,Nr 112.poz.654) oraz art. 10 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485 z 2006 r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz. 826 z 2007 r. Nr 7, poz. 48, Nr 82, poz. 558, z 2009r. Dz.U. Nr 18,poz.97,Nr 63,poz.520, Nr 98 poz.817, Nr 92,poz.753, Dz.U.              z 2010r.Nr 28,poz.146, Nr 143,poz.962, Nr 213,poz.1396, Nr 228, poz.1486, Dz.U. z 2011r. Nr 63,poz.322, Nr 105,poz.614) Rada Miejska uchwala co następuje:
 
§1. Przyjmuje się do realizacji gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii  na 2012r.
I. Diagnoza
Sytuacja społeczna mieszkańców Gminy Trzciel, w której znaczącymi problemami są problemy finansowe oraz stan długotrwałego bezrobocia bezpośrednio wpływają na pojawianie się patologicznych zachowań społecznych wśród młodzieży. Alkoholizm, narkomania, wandalizm to główne z objawów destrukcji społecznej. Odpowiadając społecznemu zapotrzebowaniu reakcji na wspomniane zjawiska, w poczuciu odpowiedzialności za wspólnotę gminną uchwala się jednolity, obejmujący wszystkie wyżej wspomniane sfery zagrożenia społecznego Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.
Pojawiające się wśród społeczności gminnej przejawy alkoholizmu, narkomanii oraz wandalizmu czerpią swoje korzenie w nienajlepszej sytuacji finansowej rodzin. Ponad to czynnikiem wspomagającym  patologizację zachowań staje się długoterminowe bezrobocie wielu mieszkańców. Niestety szacuje się, iż w większości przypadków osoby pozostające bez pracy przez długi okres czasu zasilają tzw. „szarą strefę”, co oznacza, iż nie są one formalnie zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoby bezrobotne. W związku                 z powyższym nie posiadając perspektyw zmiany sytuacji życiowej osoby zagrożone patologią społeczną popadają w alkoholizm, bądź narkomanię. Jednym ze społecznych skutków wymienionych chorób stają się: przejawy wandalizmu, „rozbicie” rodzin, bieda. Młodzież znajdująca się w trudnej sytuacji życiowej popada w nihilizm, który potęguje destrukcyjne zachowania.
II. Cele programu
W odpowiedzi na zaistniałą sytuację należy podjąć działania mające na celu likwidację przyczyn pojawiających się społecznych patologii. Gminny program profilaktyki                             i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii  na 2012r. zakłada:
  1. Intensyfikację współpracy z organizacjami pozarządowymi, które wspierają osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, funkcjonariuszami policji Komendy w Trzcielu, pedagogami szkolnymi, dyrektorami szkół, samorządami uczniowskimi oraz samorządami rodzicielskimi szkół.
  2. Monitorowanie działalności punktu konsultacyjnego dla osób znajdujących się    w trudnej sytuacji życiowej.
  3. Kontynuacja w szkołach akcji pomocy dzieciom z rodzin zagrożonych degradacją społeczną.
  1. Wspieranie alternatywnych działań rozwojowych dzieci i młodzieży zamieszkującej Gminę Trzciel.
III. Zadania i formy realizacji
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków oraz innych używek uzależniających.
Dostępność terapii uzależnienia warunkuje skuteczność działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym, narkomanią itp. i  współ-uzależnionych  członków ich rodzin.
Oferta punktu konsultacyjnego winna mieć charakter interdyscyplinarny, a jego zadaniem jest zdiagnozowanie problemów całej rodziny i zaplanowanie pomocy dla wszystkich członków (dorosłych i dzieci).
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, narkomanii itp.  pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1)   Problem alkoholowy, narkomania itp. w podobnym stopniu dotyczy osoby uzależnionej jak i członków jego rodziny. Jednym z najważniejszych elementów pomocy rodzinie osoby uzależnionej jest ochrona przed przemocą w rodzinie. Osoby uzależnione doprowadzają często do rozkładu pożycia rodzinnego. Demoralizują małoletnich, zakłócają spokój                      i porządek publiczny, wpływają na poziom życia rodziny, powodując jej ubożenie. Jednym  z podstawowych zadań GKRPA oraz Ośrodka Pomocy Społecznej jest podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej, obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Dzieci pochodzące z rodzin zagrożonych uzależnieniami żyją w silnym stresie, doświadczają poczucia niepewności i obaw                           o przetrwanie rodziny. Często są świadkami lub nawet ofiarami przemocy psychicznej    i fizycznej. Trwanie w ciągłej niepewności, nieprzewidywalności wydarzeń wywołuje  u dziecka poczucie braku stabilności i kontroli nad własnym życiem. Dzieci te bardzo często stanowią grupę podwyższonego ryzyka pod względem prawdopodobieństwa uzależnienia od różnych środków odurzających i innych substancji psychoaktywnych. Stąd bardzo ważną rolę może odegrać pomoc oferowana najmłodszym.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
Skuteczność działań profilaktycznych może być większa, gdy obejmie się nimi większą liczbę środowisk np. szkołę, rodzinę, społeczność lokalną, środowisko społeczno – kulturowe. Szkoły z terenu Gminy Trzciel realizują cały szereg programów profilaktycznych, które obejmują nie tylko środowisko szkolne, ale także dotykają bezpośrednio rodzin. Niestety nie mamy wpływu na globalne przekazy kulturowe i medialne, ponieważ są podporządkowane realizacji innych celów niż cele polityki edukacyjnej. Możemy jednak wpływać na kształtowanie zachowań dzieci i młodzieży poprzez planowe przedsięwzięcia z zakresu kultury i kultury fizycznej na szczeblu lokalnym. Równie ważnym obszarem oddziaływań profilaktycznych jest społeczność lokalna. Istotne jest to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu dzieci i młodzieży. W jaki sposób spożytkują swój wolny czas poza szkołą. Dlatego jednym z głównych priorytetów programu gminnego jest organizowanie czasu wolnego, propagowanie pozytywnych wzorców i zdrowego stylu życia. Równie ważnym elementem programu na rzecz zmniejszania zasięgu występowania problemów uzależnień jest edukacja publiczna społeczności lokalnych i działalność informacyjna.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Realizując poszczególne zadania gminnego programu, ich wykonanie możemy powierzyć organizacjom pozarządowym, pod warunkiem, że w statucie tej organizacji znajdują się zapisy określające jej zaangażowanie w sprawy związane w rozwiązywaniem problemów uzależnień oraz wsparcia dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zasadniczym partnerem dla Gminy, spełniającym określone warunki są stowarzyszenia i kluby abstynenckie. Wspomaganie działalności służb i instytucji oznacza nawiązanie współpracy służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i uzależnień. Współpraca powinna polegać miedzy innymi na: rozpowszechnianiu materiałów z zakresu edukacji i profilaktyki uzależnień, wspólnym udziale w organizowanych szkoleniach, organizowaniu akcji i szkoleń. Ponadto, na wzajemnym promowaniu i popieraniu prowadzonych działań, wymianie informacji o problemie uzależnienia i skutecznych metodach rozwiązywania.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131  i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Obowiązek kontroli przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości  i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz podjętych uchwał przez Radę Gminy  spoczywa na organach Gminy.
6. Wspieranie zatrudniania socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
W Centrum Integracji Społecznej, w przypadku powołania tejże jednostki przez Burmistrza odbywają się zajęcia reintegracyjne, w których mogą uczestniczyć min. bezdomni, uzależnieni od alkoholu, uzależnieni od narkotyków, chorzy psychicznie, bezrobotni zwalniani z zakładów karnych i uchodźcy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, działalność CIS finansowana jest ze środków przeznaczonych na realizacje gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Realizacja tego zadania może się odbywać również przez wspieranie finansowe klubów integracji społecznej, jeśli takowe na terenie naszej gminy powstanie.
 
Tabelaryczny wykaz zadań, form i terminów realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii na 2012 rok.
 
Zadania
Formy realizacji
Termin
 
I.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i
rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków
 
 
1.Prowadzenie punktów konsultacyjnych dla osób             
   uzależnionych i ich rodzin, oraz  ofiar przemocy
   w  rodzinie,
- punkt konsultacyjny w Trzcielu
- punkt konsultacyjny w Brójcach
2.Współpraca z Oddziałem Uzależnień Szpitala dla  
   Nerwowo i Psychicznie Chorych w Międzyrzeczu  
- finansowanie opinii lekarsko-psychologicznych
3.Szkolenie członków komisji, osób pracujących w
   punkcie konsultacyjnym, świetlicy opiekuńczo –
   wychowawczej, pedagogów szkolnych, 
   pełnomocnika   Burmistrza ds. uzależnień
 
 
 
Przez cały rok
II.
Udzielanie rodzinom, w  których występują problemy alkoholowe i  narkomani  pomocy psychospołecznej  i prawnej, a  w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
 
                                                                                       
1.Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy
    Rodzinie, Policją, Sądem, OPS, Zespołem Interdyscyplinarnym
–  w tym  ponoszenie opłat sądowych za skierowanie 
    wniosku do Sądu o ustalenie stopnia uzależnienia.
2.Finansowanie bieżącej działalności    świetlicy  
   opiekuńczo – wychowawczej dla dzieci z  rodzin
   z problemem uzależnień.
3.Dożywianie dzieci uczęszczających do świetlicy
   opiekuńczo –wychowawczej.
4.Finansowanie prowadzenia zajęć i programów 
   profilaktycznych dla dzieci z rodzin z problemem
   uzależnień.
5.Dofinansowanie obozów terapeutycznych dla dzieci          
   z rodzin z problemem alkoholizmu i narkomani.
6.Wspieranie pracy zespołu interdyscyplinarnego.
7.Udział w profilaktycznych kampaniach
   edukacyjnych dotyczących promocji zdrowia,  
   przeciwdziałaniu  uzależnieniom  i  przemocy.
 
Przez cały rok
III.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej
 i edukacyjnej
w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych,
a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych
 
1.Tworzenie warunków i dofinansowanie lub 
   finansowanie programów profilaktycznych, 
   realizowanych przez jednostki organizacyjne Gminy,   Instytucje  Kultury,  Stowarzyszenia  oraz  osoby fizyczne. Zadania te mają sprzyjać realizacji potrzeb, których zaspakajanie motywuje powstrzymanie się od uzależnień:
a) organizacja wolnego czasu dzieciom i młodzieży
-  wspieranie działalności sportowej
- wspieranie działalności kulturalnej
- wspieranie działalności wychowawczej
  i edukacyjnej,
- organizacja ferii zimowych, Dnia Dziecka, obozów 
  letnich, sportowych, edukacyjno profilaktycznych,
- zajęcia pozalekcyjne w szkołach, świetlicach, klubach  
2. 2.Prowadzenie na terenie szkół i innych placówek 
       oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych
       programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
a) Pomoc we wdrażaniu  programów:
 -„Nie pal przy mnie proszę”
 -„Czyste powietrze  wokół nas”,
 -„Znajdź prawdziwe rozwiązanie”
 -„Moje bezpieczeństwo i zdrowie”
 -„Przeciwdziałanie przemocy i agresji w szkole”
 -„Bezpieczny internet”
-„Stop wagarom”
 -„Trzymaj Formę”
b)Pomoc w realizacji programów profilaktycznych w  
   Bibliotece Publicznej i jej filiach:
-„Młodzież uzależniona w konflikcie z prawem”
-„Wpływ alkoholu i narkotyków na młodych ludzi”
-„Rodzicu ratuj swoje dziecko”
-„Stop uzależnieniom”
c)wspieranie i finansowanie przedsięwzięć
   profilaktycznych skierowanych do dzieci i 
   młodzieży typu spektakle teatralne, warsztaty itp.
3.Dofinansowanie działań w zakresie organizacji
   pozalekcyjnych zajęć sportowych i  wiedzy o         samorządzie, około naukowych zajęć tematycznych   dla  dzieci i młodzieży z wykorzystaniem elementów    programów profilaktycznych
4.Zakup materiałów informacyjnych o szkodliwości
   i  negatywnych skutkach sięgania po środki
   uzależniające oraz o postępowaniu z osobami  
   uzależnionymi i możliwości korzystania z pomocy.
5.Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą  
   oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć 
   profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli,
   pedagogów, psychologów.
6.Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych   
 -do sprzedawców  napojów alkoholowych,
 - do nietrzeźwych kierowców.
7. Podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym
    przeznaczonych dla rodziców.
8. Zakup materiałów edukacyjnych oraz dystrybucja
    wśród określonych grup adresowych.
 
 
Przez cały rok i w miarę potrzeb
IV.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i uzależnień.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Wspieranie  lub powierzanie  realizacji   zadań 
    organizacjom  pozarządowym  prowadzącym 
    działalność  pożytku  publicznego  w  zakresie
   przeciwdziałania  uzależnieniom  i  patologiom
   społecznym (Stowarzyszenia, Zespoły Parafialne)
-  współpraca z klubem AA
2.Wspomaganie działalności służb i instytucji, które 
   aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemu  
   uzależnień:
a) organizacja akcji i szkoleń dotyczących uzależnień,
b) promocja i wspieranie działań przeciw  uzależnień,
c) wymiana informacji i materiałów edukacyjnych,
 
3. Finansowanie działalności Gminnej Komisji 
   Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów  
   Alkoholowych oraz pełnomocnika
-  ustala się wynagrodzenie członków GKRPA za
   udział     w pracach komisji w wysokości 10% 
   minimalnego  wynagrodzenia za pracę ,ustalonego
   w  Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie
   wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę
   obowiązującego na dzień 1 stycznia danego roku za
   dany rok. Przewodniczącemu komisji ustala się
   wynagrodzenie w wysokości 12 % minimalnego
   wynagrodzenia ,o którym mowa wyżej. Podstawą
   wypłaty wynagrodzenia będzie uczestnictwo w
   posiedzeniu komisji. 
 
W miarę potrzeb,
pkt.  3 przez cały rok
V.
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w sp.131 i sp. 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
 
1.Podejmowanie działań kontrolnych i interwencji w
   stosunku do podmiotów zajmujących się sprzedażą
   napojów alkoholowych.
2. Podejmowanie interwencji w stosunku do osób
  prawnych i fizycznych łamiących przepisy ustawy
  o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
  alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu 
  narkomanii.
 
 
W miarę   
 potrzeb
 
 VI.
Pomoc społeczna osobom uzależnionym i ich rodzinom dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontaktu socjalnego.
 
 
 
1.Podejmowanie działań prowadzących do udzielania
   pomocy społecznej uzależnionym i ich rodzinom,
   a zwłaszcza borykającym się z ubóstwem i biedą.
 
2.Wspieranie programów zmierzających do integracji
   osób uzależnionych ze środowiskiem lokalnym.
 
3.Wsperanie działań w zakresie organizacji czasu
   wolnego dzieciom i młodzieży.
 
 
 
W miarę
 potrzeb
 
 
§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Trzciela.
§3. Przepisy uchwały stosuje się od 1 stycznia 2012 roku.
§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
 
Przewodniczący Rady Miejskiej
Józef Pihan
 
« powrót do poprzedniej strony