Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
P O S T A N O W I E N I E dotyczące potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji polegającej na „zbieraniu i przetwarzaniu odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 przy ul. Świerczewskiego 48 w Brójcach, gmina Trzciel, pow. międzyrzecki, woj. lubuskie.
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-02-17 08:46:45 przez Administrator Systemu
Akapit nr - brak tytułu
Trzciel, dnia: 12.02.2016 r.
GP.6220.6.2015.JG
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 123, art. 142 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), w związku z art. 63 ust 2, art. 64 ust. 1 pkt 1, art. 65 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.), a także § 3 ust 1 pkt 80 i 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r, Nr 213 poz. 1397, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego dnia 29.10.2015 r. przez Wiesław Kotwicki – WEGA RECYKLING TECHNOLOGY Sp. z o.o., ul. Zakaszewskiego 2, 66-300 Międzyrzecz oraz uzupełnienia wniosku złożonego dnia 08.02 2016 r. o rozszerzenie wnioskodawcy o podmiot Euro-Box Sp. z o.o.–Bernard Jakubowski, Ługów 36, 66-200 Świebodzin
n i e s t w i e r d z a m
potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
dla planowanej inwestycji polegającej na „zbieraniu i przetwarzaniu odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 przy ul. Świerczewskiego 48 w Brójcach, gmina Trzciel, pow. międzyrzecki, woj. lubuskie.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 29.10.2015 r. Wiesław Kotwicki – Wega Recykling Technology Sp. z o.o., ul. Zakaszewskiego 2, 66-300 Międzyrzecz, złożył w Urzędzie Miejskim w Trzcielu wniosek, z dnia 29.10.2015 r., o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji polegającej na „zbieraniu i przetwarzaniu odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 przy ul. Świerczewskiego 48 w Brójcach, gmina Trzciel, pow. międzyrzecki, woj. lubuskie. Następnie dnia 08.02.2016 r. złożył kolejny wniosek o rozszerzenie wnioskodawcy o podmiot Bernard Jakubowski Euro-Box, Ługów 36, 66-200 Świebodzin.
Inwestorem jest Wiesław Kotwicki – Wega Recykling Technology Sp. z o.o. oraz Euro-Box
Sp. z o.o. - Bernard Jakubowski, Ługów 36, 66-200 Świebodzin.
Dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony na podstawie art. 63ust.1 ustawy ooś, organem właściwym w sprawie wydania opinii, zgodnie z art. 64 ust 1 pkt 1 i pkt 2 oraz art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, jest regionalny dyrektor ochrony środowiska oraz państwowy powiatowy inspektor sanitarny.
W związku z powyższym, Burmistrz Trzciela przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pismem znak GP:6220.6.2015.JG, z dnia 18.11.2015 r, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu o opinię, czy dla planowanej inwestycji zachodzi obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Strony postępowania pismem znak: GP.6220.6.2015.JG, z dnia 12.02.2016 r., powiadomiono o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, społeczeństwo natomiast obwieszczeniem umieszczonym w Urzędzie Miejskim w Trzcielu oraz w Brójcach tj. w miejscowości, w której planowana jest inwestycja.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. – pismem znak: WOOŚ II.4240.369.2015.NC, z dnia 01.12.2015 r., (d.w. 07.12.2015 r.) wezwał inwestora do złożenia wyjaśnień i uzupełnień określając 14 dniowy termin ich dokonania. Ponadto poprosił inwestora o wypełnienie formularza dotyczącego współfinansowania planowanej inwestycji ze środków unijnych.
Dnia 12.01.2016 r. inwestor złożył w tut. urzędzie uzupełnienie dokumentacji skierowane do RDOŚ w Gorzowie Wlkp., a Burmistrzowi Trzciela, jako organowi właściwemu do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, do akt sprawy.
Dnia 11.01.2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem znak: WOOŚ-II.4240.369.2015.NC (d.w. 13.01.2016 r.) wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „zbieraniu i przetwarzaniu odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 przy ul. Świerczewskiego 48 w Brójcach”, gmina Trzciel, pow. międzyrzecki, woj. lubuskie, nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu pismem znak: NS-NZ-776-4-15/15, z dnia 01.12.2015 r. (d.w. 04.12.2015 r.) wyraził stanowisko, że po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami brak jest podstaw prawnych do wydania opinii dotyczącej planowanej inwestycji, w związku z czym podanie pozostawił bez rozpatrzenia.
W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o ooś, dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o którym mowa a art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o ooś, wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed wydaniem decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 lub dokonaniem zgłoszenia określonego w art. 72 ust. 1a ustawy ooś.
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia zostanie poprzedzona uzyskaniem zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów wydawanego na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.).
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Brójce w obrębie działki nr 827 o powierzchni 3,0505 ha tj. 30505 m2, która w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolem Ba jako tereny przemysłowe. Dziaka zabudowana jest obiektami usługowymi, magazynowymi i przemysłowymi, z czego Inwestor użytkował będzie 1150 m2 powierzchni znajdującej się pod istniejąca halą. Działka nr 827 od strony północnej, południowej, wschodniej i zachodniej graniczy z terenami rolnymi, natomiast od strony północno-wschodniej z zabudową mieszkaniową.
Punkt zbierania odpadów jak również działalność związana z ich przetwarzaniem prowadzone będą w istniejącej hali. Powierzchnia nieruchomości planowanej pod zbieranie odpadów nie przekroczy 500 m2. teren przy hali jest utwardzony. Odpady gromadzone będą w pojemnikach zapobiegających przedostawaniu się ewentualnych zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych. W ramach przedsięwzięcia planowane jest zbieranie odpadów o następujących kodach: 02 01 04, 02 01 10, 07 02 13, 15 01 01, 15 01 02, 15 01 04, 15 01 05, 15 01 06, 16 01 17, 16 01 18, 16 01 19, 17 02 03, 17 04 05, 17 04 07, 19 12 01, 19 12 02, 19 12 03, 19 12 04.
Zamierzeniem przedsięwzięcia jest zebranie w ciągu roku do 15000 Mg odpadów i przekazanie ich do dalszego przetwarzania – sortowanie, mycie, mielenie, granulowanie, wykorzystanie surowców wtórnych do produkcji.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie polega na utworzeniu linii technologicznej służącej do sortowania i mechanicznego rozdrabniania (mielenia) posegregowanych surowców wtórnych. W ramach proponowanej inwestycji planowane jest przetwarzanie odpadów o kodach: 02 01 04, 07 02 13, 12 01 05, 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 05, 15 01 06, 15 01 07, 15 01 09, 16 01 19, 17 02 03, 20 01 39.
Proces technologiczny produkcji regranulatu z odpadów folii polietylenowej niskiej i wysokiej gęstości (HDPE, LDPE) oraz folii polipropylenowej (PP) składał się będzie z czterech etapów: segregacji polegającej na ręcznym przebieraniu i sortowaniu poszczególnych rodzajów tworzyw sztucznych, mieleniu w maszynie rozdrabniającej (młyn nożycowy) za pomocą noży i przeciwnoży jednego rodzaju wysegregowanego odpadu, wytłaczaniu surowca oraz pakowaniu.
W skład instalacji docelowo będą wchodziły następujące urządzenia:
- młyn rozdrabniający o mocy przerobowej 500 kg/h – 3 szt. o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 76 dB,
- wentylator o mocy od 7 do 10 kW o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 44 dB,
- trzy taśmociągi, każdy zaopatrzony w silnik o mocy od 5 do 7 kW o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 34 dB,
- dwa ślimaki transportujące z silnikami o mocy 5 kW o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 36 dB,
- wytłaczarka wyposażona w grzałki ceramiczne o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 68 dB,
- dwa silosy magazynujące o pojemności ok. 15 m3,
- szafa sterująca z ekranem PLC,
- Schiller do produkcji wody lodowej wykorzystywanej do chłodzenia regranulatu.
Eksploatacja przedmiotowej inwestycji związana będzie przede wszystkim z emisją hałasu, niezorganizowaną emisją zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, a także powstawaniem wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych oraz wytwarzaniem odpadów.
Biorąc pod uwagę poziom mocy akustycznej urządzeń planowanych do zastosowania w hali przemysłowej oraz izolacyjność akustyczną ścian obiektu, a także z uwagi na fakt, iż działalność prowadzona będzie wyłącznie w obrębie hal, nie przewiduje się wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. Po zastosowaniu rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych przewidzianych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie powinno powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji lub energii w środowisku oraz pogorszyć stanu środowiska naturalnego.
Przedsięwzięcie nie jest związane z wykorzystaniem zasobów naturalnych, czy wystąpieniem poważnej awarii przemysłowej. Ewentualne oddziaływania będą miały zasięg lokalny (bez ryzyka transgranicznych oddziaływań) oraz małoznaczący.
Zgodnie z art. 81 ust. 3 ustawy ooś przeanalizowano wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na cele środowiskowe zawarte w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na ciekach i w ramach jego funkcjonowania nie będą wprowadzane bezpośrednio do wód powierzchniowych żadne substancje. Po szczegółowym przeanalizowaniu materiałów dotyczących budowy geologicznej, warunków hydrogeologicznych, uwzględniając rozwiązania w zakresie postępowania z odpadami nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne, w tym wody podziemne i powierzchniowe. W związku z powyższym należy uznać, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie miała negatywnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych określonych z Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
Uwzględniając uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, określone w art. 63 ustawy o ooś, oraz po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji i karty informacyjnej przedsięwzięcia, stwierdzono, że nie jest ona zlokalizowana na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz obszarach o znacznej gęstości zaludnienia.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, zwierząt i grzybów lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym na obszarach sieci Natura 2000 oraz pozostałych terenach objętych formami ochrony przyrody i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione. Po przeanalizowaniu miejsca usytuowania przedsięwzięcia względem obszarów chronionych przyrodniczo (najbliższymi obszarowymi formami ochrony przyrody są położone w bezpośrednim sąsiedztwie od strony zachodniej: obszar „Dolina Leniwej Obry PLH080001” oraz Obszar Chronionego Krajobrazu „17 – Rynny Obrzycko-Obrzańskie”), stwierdzono, że zarówno etap realizacji inwestycji jak i późniejsza eksploatacja nie będą miały negatywnego wpływu na obszary Natura 2000 i cele ochrony, dla których zostały one wyznaczone.
Przedsięwzięcie, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji nie będzie wpływało na zmianę klimatu w rejonie inwestycji. Obserwowane obecnie zmiany klimatu mają charakter lokalny i związane są przede wszystkim z wprowadzanymi przez człowieka zanieczyszczeniami do środowiska oraz zmianami ukształtowania i zabudowy terenu.
Eksploatacja rozpatrywanej działalności związanej ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 w Brójcach nie jest związana z bezpośrednią emisją gazów cieplarnianych, a w związku z tym nie spowoduje zmian w zakresie stężenia zanieczyszczeń w powietrzu. Emisje gazów cieplarnianych powodowanych przez działania towarzyszące inwestycji – ruch komunikacyjny, nie wpłyną na zmiany klimatu.
Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku omawianego przedsięwzięcia nie zmienią się w sposób wyraźnie odczuwalny warunki klimatu lokalnego i warunki bioklimatyczne w zakresie skutków krótko-, średnio-czy długoterminowych.
Po zapoznaniu się z przedmiotowym wnioskiem, kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz po analizie bezpośrednich i pośrednich skutków działań, przewidzianych w przedmiotowym projekcie, a także uwarunkowań realizacji planowanej inwestycji w przedłożonym wniosku, zważywszy na uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy o ooś, a także skalę i charakter przedsięwzięcia, stwierdzono brak możliwości znaczącego negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i uznano, że analizowana inwestycja nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W związku z powyższym oraz w oparciu o cytowane na wstępie przepisy postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.
Burmistrz Trzciela
( - ) Jarosław Kaczmarek
Otrzymują:
1. Wnioskodawca – Wiesław Kotwicki – Wega Recykling Technology Sp. z o.o.,
ul. Zakaszewskiego 2, 66-300 Międzyrzecz – adres do korespondencji: Euro-Box Sp. z o.o.,
Bernard Jakubowski, Ługów 36, 66-200 Świebodzin
2. Bernard Jakubowski Euro-Box Sp. z o.o.
3. Gmina Trzciel, ul. Poznańska 22, 66-320 Trzciel
4. Zarząd Dróg Powiatowych w Międzyrzeczu, Skoki 21, 66-300 Międzyrzecz
5. Marszałek Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
6. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
ul. Boh. Westerplatte 31, 65-950 Zielona Góra
7. Agencja Nieruchomości Rolnych, ul. F. Walczaka 25, 66-400 Gorzów Wlkp.
8. pozostałe strony wg wykazu w aktach sprawy
9. A/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
ul. Jagiellończyka 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
Pobierz dane XML P O S T A N O W I E N I E dotyczące potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji polegającej na „zbieraniu i przetwarzaniu odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 przy ul. Świerczewskiego 48 w Brójcach, gmina Trzciel, pow. międzyrzecki, woj. lubuskie. Drukuj informację P O S T A N O W I E N I E dotyczące potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji polegającej na „zbieraniu i przetwarzaniu odpadów na terenie zakładu zlokalizowanego na działce nr 827 przy ul. Świerczewskiego 48 w Brójcach, gmina Trzciel, pow. międzyrzecki, woj. lubuskie.