Zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy:
-
adu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
-
gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
-
wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
-
lokalnego transportu zbiorowego,
-
ochrony zdrowia,
-
pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
-
gminnego budownictwa mieszkaniowego,
-
edukacji publicznej,
-
kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
-
kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
-
targowisk i hal targowych,
-
zieleni gminnej i zadrzewień,
-
cmentarzy gminnych,
-
porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenie i utrzymanie miejskiego magazynu przeciwpowodziowego,
-
utrzymania miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
-
polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
-
wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
-
promocji miasta,
-
współpracy z organizacjami pozarządowymi,
-
współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Ponadto:
-
Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
-
Zadania z zakresu administracji rządowej miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
-
Miasto może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
-
W celu wykonywania zadań miasto może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
-
Miasto może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne miasta, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
-
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
-
Miasta, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
]]>