---------------------------------
Trzciel dnia 11 stycznia 2023r.
Gmina Trzciel
66-320 Trzciel
ul. Poznańska 22
Znak sprawy: GI.271.12.2022.R.J.
WYJAŚNIENIA DO SPECYFIKACJI WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
Na podstawie art. 284 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz.U. z 2022r. poz. 1710, 1812, 1933, 2185), zamawiający informuje, że w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji na:
„Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Trzcielu.”
wpłynęły następujące pytania:
Pytanie 1:
Wzór umowy zakłada tylko dwie płatności, z których druga (ostatnia) powinna wynosić min. 50% wartości umowy. Dodatkowo odbiór końcowy ma charakter bezusterkowy tj. nie dopuszcza nawet drobnych usterek, które nie maja wpływu na funkcjonowanie obiektu. Takie warunki powodują, nie tylko wysokie koszty finansowania realizacji umowy przez Wykonawcę, ale stwarzają dla Wykonawcy poważne i trudne do zaakceptowania ryzyko odsuwania w czasie zapłaty połowy wynagrodzenia. Tym bardziej, że okres realizacji wynosi nie kilka miesięcy, ale nawet 500 dni.
W związku z powyższym zwracamy się z wnioskiem:
- o wprowadzenie płatności częściowych w cyklu miesięcznym lub co najmniej dwumiesięcznym;
- o dopuszczenie do odbioru końcowego usterek o charakterze nieistotnym tj. nie limitujących prawidłowej pracy oczyszczalni;
Wyżej proponowane zmiany, w zasadniczy sposób obniżą ryzyka kontraktowe, jak również bez wątpienia przyczynią się do zwiększenia liczby ofert i obniżenia ich wartości. Wg naszej wiedzy, płatności w cyklu miesięcznym lub dwumiesięcznym nie są sprzeczne z regulaminem programu „Polski Ład”.
Odpowiedź:
Zamawiający podtrzymuje zapisy umowne w tym temacie w projekcie umowy będącym załącznikiem nr 7 do SWZ. Ponadto pragniemy zauważyć, że termin realizacji inwestycji 500 dni jest terminem maksymalnym i oczywiście dopuszcza się wykonanie zadania w terminie krótszym w zależności od możliwości Wykonawcy.
Pytanie 2:
W czyjej gestii leży utylizacja zawartości zbiorników tj. poletek osadowych, reaktora SBR I (stalowego), zbiornika PIX, osadnika wtórnego przerobionego na komorę osadu nadmiernego. Czy Wykonawca ma przyjąć wycenę dot. opróżnienia i utylizacji zawartości w/w zbiorników czy Zamawiający wykona to we własnym zakresie w porozumieniu z Wykonawcą dot. terminów.
Odpowiedź:
Opróżnienie zbiorników, ich oczyszczenie oraz utylizacja znajdujących się w nich osadów i ścieków leży w gestii Wykonawcy. Wykonawca w swojej ofercie powinien uwzględnić powyższy zakres prac. Ponadto prace budowlane wykonywane na terenie oczyszczalni ścieków należy wykonywać w sposób nie naruszający poprawności funkcjonowania oczyszczalni ścieków.
Pytanie 3:
Dokumentacja projektowa branży drogowej opisuje wykonanie podbudowy o gr. 25 cm pod drogi wewnętrzne na obiekcie oczyszczalni ścieków, natomiast przedmiar nie zawiera tej pozycji. Prosimy o potwierdzenie, iż należy przyjąć do wyceny wykonanie i ustabilizowanie podłoża pod drogi wewnętrzne.
Odpowiedź:
Tak, Wykonawca w swojej ofercie powinien uwzględnić wykonanie i ustabilizowanie podłoża pod drogi wewnętrzne.
Pytanie 4:
Prosimy o potwierdzenie, że reaktor SBR I (stalowy) nie będzie zawierał przykrycia.
Odpowiedź:
Dokumentacja projektowa swym zakresem nie zawiera wykonania przykrycia reaktora biologicznego SBR I (stalowy).
Pytanie 5:
Czy Zamawiający zaakceptuje zmianę w zakresie materiałów okładzin ścian wewnętrznych i podłóg remontowanych obiektów (płytki gresowe w dokumentacji) na żywiczne posadzki przemysłowe, antypoślizgowe oraz tynki żywiczne w kolorze do ustalenia z Inwestorem ?
Odpowiedź:
Tak. Zamawiający wyraża zgodę.
Pytanie 6:
Prosimy o zmianę warunku udziału w postępowaniu określonego w punkcie 14.2 podpunkt 4)a) SWZ
Z:
„a) w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie – wykonał co najmniej jedną robotę budowlaną (zadanie) w zakresie budowy, przebudowy lub remontu oczyszczalni ścieków o minimalnej wartości 5 000 000,00 zł brutto.”
Na:
„a) w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie – wykonał co najmniej jedną robotę budowlaną (zadanie) w zakresie budowy, przebudowy lub remontu oczyszczalni ścieków o minimalnej wartości 4 000 000,00 zł brutto.”
Odpowiedź:
Zamawiający podtrzymuje warunki udziału w postępowaniu określone w pkt. 14 SWZ.
Pytanie 7:
Prosimy o zmianę okresu punktowanej gwarancji z maksymalnego okresu gwarancji 60 miesięcy na maksymalny okres gwarancji, który zostanie uwzględniony do oceny ofert 48 miesięcy. Wydłużona gwarancja powoduje wzrost kosztów inwestycji dla Zamawiającego, ponieważ producenci i dostawcy urządzeń doliczają ten koszt do ceny.
Odpowiedź:
Zamawiający podtrzymuje zapisy w SWZ dotyczące maksymalnego okresu gwarancji.
Pytanie 8:
Zwracam się z prośbą o udostępnienie pozwolenia wodnoprawnego na zrzut ścieków oczyszczonych i pozwolenia na budowę w przedmiotowym temacie.
Odpowiedź:
W załączeniu do wyjaśnień do SWZ pozwolenie wodnoprawne znak: OS.6341.3.12.2015.JA z dnia 06.08.2015r. oraz pozwolenie na budowę nr 204.2022 z dnia 14.07.2022r.
Pytanie 9:
Wykonawca zwraca się do Zamawiającego z prośbą o modyfikację postanowienia §15 ust. 3 ppkt 1) oraz 5) wzoru umowy – załącznik nr 7 do SWZ z uwagi na fakt, iż poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów, uprawniający Strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia należnego Wykonawcy, na poziomie powyżej 20% w stosunku do cen lub kosztów obowiązujących w terminie składania oferty jest nierealny do osiągniecia przez każdą ze Stron, co daje podstawę do twierdzeń, iż przedmiotowy zapis jest zapisem abstrakcyjnym oraz oderwanym od aktualnych poziomów zmiany cen materiałów lub kosztów w budownictwie.
Wykonawca wskazuje, iż średni wzrost kosztów ceny materiałów lub kosztów w branży budowlanej w roku 2022 ukształtował się na poziomie 11% .
W konsekwencji powyższego Wykonawca zwraca się z wnioskiem do Zamawiającego o dokonanie modyfikacji w/w postanowienia wzoru umowy oraz o określenie zmiany ceny materiałów lub kosztów, uprawniający Strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia należnego Wykonawcy, na poziomie 5% w stosunku do cen lub kosztów obowiązujących w terminie składania oferty.
Jednocześnie, posiłkując się stanowiskiem Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej opracowanie pt. „Zmiana Umowy z uwagi na nadzwyczajny wzrost cen” – pragniemy przytoczyć fragment, który z naszego punktu widzenia stanowi podstawę do zachowania równowagi w procesie gospodarczym zarówno po stronie Wykonawcy jak i Zamawiającego „Niedokonanie waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy może nie tylko poważnie zachwiać równowagą ekonomiczną stron na niekorzyść wykonawcy, ale częstokroć może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla zamawiającego, tj. do skutków mniej korzystnych niż stosowna zmiana umowy.”
Odpowiedź:
Zamawiający zmienia sposób waloryzacji wynagrodzenia umownego. Stosowne zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone w załączniku nr 7 do SWZ – projekt umowy w § 1, § 14,
§ 15 i § 16 oraz w zapisach Specyfikacji Warunków Zamówienia w pkt. 19 i pkt. 27. Zmienione dokumenty w tym zakresie stanowią załącznik do wyjaśnień do SWZ.
Pytanie 10:
Prosimy o potwierdzenie, iż dokumentacja geologiczna została sporządzona zgodnie z przepisami prawa. Wykonawca ma świadomość obciążających go badań sprawdzających w powołanym zakresie, jednakże wykonanie robót w sytuacji odmiennych niż wskazane w dokumentacji pierwotnej warunków gruntowych jest elementem ryzyka niemożliwym do ustalenia i wyceny. W konsekwencji wykonawca zwraca się z prośba o potwierdzenie, iż odmienne od ujętych w dokumentacji pierwotnej warunki gruntowo - wodne będą stanowiły podstawę do zmiany wynagrodzenia umownego.
Odpowiedź:
Opinia geotechniczna z dokumentacją badań podłoża gruntowego została wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, które szczegółowo wymieniono w opracowaniu, przez laboratorium z uprawnionym geologiem. Badania wykonano na obszarze zagospodarowanym w postaci działającej oczyszczalni ścieków, w miejscach do których był możliwy dostęp. Nie obejmują swoim zakresem rozpoznania sposobu posadowienia i konstrukcji obiektów istniejących, instalacji i infrastruktury technicznej. Wykonawca musi mieć świadomość, że teren, na którym prowadzone były badania i będzie wykonywana inwestycja nie jest terenem w całości naturalnym tzn. podłoże mogło być wielokrotnie przeobrażane na potrzeby budowy lub zakładu. W załączeniu do wyjaśnień opinia geotechniczna.
Zamawiający potwierdza, że w przypadku wystąpienia odmiennych od ujętych w dokumentacji pierwotnej warunków gruntowo – wodnych, będzie to stanowiło podstawę do zmiany wynagrodzenia umownego.
Pytanie 11:
Mając na uwadze zapis §11 Załącznika nr 7 do SWZ -wzór umowy Wykonawca zwraca się z prośbą do Zamawiającego o modyfikację zapisu §11 Umowy dotyczącego gwarancji jakości i rękojmi za wady w podziale na roboty budowlane oraz materiały i urządzenia, tj.:
„Wykonawca udziela Zamawiającemu gwarancji jakości na wykonane roboty budowlane na okres miesięcy ………. oraz na materiały i urządzenia na okres ……….. miesięcy, licząc od dnia podpisania przez obie strony protokołu odbioru końcowego. Jeżeli na poszczególne materiały lub urządzenia udzielona jest gwarancja producenta na okres dłuższy niż [_] miesięcy, okres gwarancji udzielonej przez Wykonawcę odpowiada okresowi gwarancji udzielonej przez producenta. Okres rękojmi za wady jest równy okresowi gwarancji jakości. Bieg terminu gwarancji jakości i rękojmi za wady rozpoczyna się w dniu następnym po odbiorze ostatecznym przedmiotu umowy przez Zamawiającego.”
Odpowiedź:
Zamawiający podtrzymuje zapisy umowne zgodnie z załącznikiem nr 7 do SWZ – wzór umowy.
Pytanie 12:
Wykonawca zwraca się do Zamawiającego z wnioskiem o wprowadzenie do zapisów umownych terminu w jakim Zamawiający będzie zobowiązany do zatwierdzenia Harmonogramu rzeczowo – finansowego dla zadania inwestycyjnego zgodnie z §3 ust. 6 Załącznika nr 7 do SWZ – wzór umowy.
Zatwierdzenie, bowiem w/w dokumentu jest kluczowym elementem dla należytego planowania inwestycji, wobec terminów zakreślonych przez Zamawiającego, a także wymogów Zamawiającego, co do stosowania narzędzi planowania.
Odpowiedź:
Zamawiający zmienia §3 ust. 6 Załącznika nr 7 do SWZ – wzór umowy, który otrzymuje brzmienie:
Pytanie 13:
Czy Zamawiający wystąpił do dostawcy energii elektrycznej o wydanie warunków przyłączeniowych w związku ze zwiększeniem zapotrzebowania do 124 kW? Jeśli warunki przyłączeniowe są wydane prosimy o ich udostępnienie w celu prawidłowej wyceny.
Odpowiedź:
Zamawiający nie wystąpił do dostawcy energii elektrycznej o wydanie warunków przyłączeniowych w związku ze zwiększeniem zapotrzebowania do 124 kW z uwagi na brak konieczności ponoszenia niepotrzebnych kosztów na chwilę obecną. Wystąpienie nastąpi po podpisaniu umowy z Wykonawcą robót budowlanych.
Pytanie 14:
Czy w przypadku braku warunków technicznych, Zamawiający uzna koszty wybudowania nowego transformatora jako roboty dodatkowe?
Odpowiedź:
Tak
Pytanie 15:
Prosimy o określenie typu dekantera oraz jego parametrów technicznych
Odpowiedź:
Typ dekantera: dekanter pionowy do grawitacyjnego odprowadzania ścieków oczyszczonych o średnica Dn315mm,
Parametry dekantera:
a) materiał: * rura spustowa z tworzywa sztucznego (PCV, PE)
b) miech gumowy z wysokiej jakości gumy wzmocniony aramidem (kevlarem):
* zapewnia szczelność oraz prawidłową pracę urządzenia spustowego,
* zamyka otwory przelewowe,
* wymagane ciśnienie utrzymywane jest przez układ sterowania współpracujący z kompresorem,
* przymocowany ,,na sztywno” dzięki czemu pozostaje na stałym poziomie,
c) szczeliny spustowe (w kształcie ,,fasolki”) 5x20 cm - 8 sztuk po obwodzie rury , rzędna dopasowana do rzędnej spustu,
d) wydajność 40-340 m3/h,
e) montaż przy otworze włazowym lub pomoście technologicznym,
f) kompresor – w zależności od trwającej fazy zmniejsza ciśnienie umożliwiając odpływ ścieków oczyszczonych (faza spustu – dekantacji w cyklu pracy reaktora SBR) lub zwiększa ciśnienie miecha tym samym zamykając otwory przelewowe rury spustowej.
W załączeniu do wyjaśnień schemat urządzenia spustowego (zastosowane urządzenia/ armaturę na schemacie można zastąpić urządzeniami/armaturą lub równoważną).
Pytanie 16:
W dokumentacji występuje zbiornik ppoż., jednak brak jest jego dokładnych parametrów np. w jakim wykonaniu materiałowym zbiornik ma zostać zamontowany?
Odpowiedź:
W opracowaniu zaprojektowano kompletny przeciwpożarowy, podziemny zbiornik wodny przeznaczony do magazynowania wody do celów przeciwpożarowych do zewnętrznego gaszenia pożaru będącego przedmiotem normy PN-B-02857:2017-04 określonym w §3.2. o nominalnej pojemności zgodnie z §3.17 PN-B-02857:2017-04 wynoszącej 50m3- objętość wody która jest zawsze dostępna do celów przeciwpożarowych.
Parametry zbiornika ppoż.:
- pojemności 50m3,
- o średnicy zewnętrznej ~2820mm,
- długości ~ 8740mm,
- zbiornik wyposażony będzie w:
- przewód ssawny zakończony nasada typu 110 wg PN-M-51038 z pokrywa nasady typu 110, (do podłączenia poboru - wozu/pompy strażackiego)
- zawór zwrotny,
- kosz ssawny,
- system odwodnienia przewodu ssawnego i wodowskazu,
- prostopadłościenną studzienkę rewizyjnej z klapą, drabiną,
- zaworem pływakowym Dn40 na zasilaniu w zbiorniku,
- przelewem Dn80mm,
- wykonanie materiałowe zbiornika:
zbiornik stalowy, w kształcie walca o osi poziomej, wzmacniany pierścieniami wzmacniającymi ze stożkowo wyoblonymi dennicami, posiadający prostopadłościenną zrębnicę spawaną do płaszcza zbiornika, umożliwia ona