ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Trzcielu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała nr XIII/88/2015 W sprawie: gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-01-26 11:35:50 przez Administrator Systemu

Akapit nr - brak tytułu

Uchwała  nr XIII/88/2015  
 Rady Miejskiej w Trzcielu
z dnia  17 grudnia 2015r.

W sprawie: gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.

            Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Dz.U.2015.1515 j.t. zm.Dz.U.2013.645; Dz.U.2013. 1318; Dz.U.2014.379; Dz.U.2014.1072  oraz art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości  i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Ustawy z dnia 26 października 1982r. Dz. U. z 2012r. poz.1356 j.t.  zm.Dz.U.2012. 405 ;Dz.U.2013.1563 ;M.P.2015.1286 j.t. ;Dz.U.2014.1188 oraz art. 10 ust. 2  i ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii Dz. U.2012.124 j.t.
                                       Rada Miejska uchwala co następuje:
§1. Przyjmuje się do realizacji gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii  na 2016 r.
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii
                                                     Wprowadzenie
Zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, oraz art. 10 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii oraz integracji społecznej osób uzależnionych, należy do zadań własnych Gminy.  
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2016 rok określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu  i narkotyków.
Realizując gminny program należy bezwzględnie przestrzegać ustawowego wymogu, aby każde zadanie, które zostało wpisane do gminnego programu miało związek z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ponieważ tylko na takie zadania mogą zostać wydatkowane środki pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Kształtowaniu lokalnej polityki wobec alkoholu służy również ustanawianie przez Radę Miejską limitów punktów sprzedaży, które w Gminie Trzciel wynosi 35 dla punktów sprzedających alkohol przeznaczony do spożycia poza miejscem sprzedaży i 20 dla punktów, w których alkohol spożywa się na miejscu. Sprzedaż napojów alkoholowych odbywa się na podstawie zezwolenia Burmistrza Trzciela, po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Trzcielu.
Rolę koordynatora Programu pełni Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Trzcielu. Poza inicjowaniem ujętych w nim działań, Komisja podejmuje czynności wobec osób nadużywających alkoholu, zmierzające do poddania się leczeniu  w zakładzie lecznictwa odwykowego. Osobę, wobec której wpłynął wniosek, Komisja może skierować do punktu konsultacyjnego dla uzależnionych w Brójcach  lub w Trzcielu, na badanie przez biegłych w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu                i wskazania rodzaju zakładu leczniczego oraz do sądu, wnioskując o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Zadania przyjęte do realizacji w ramach Programu są spójne z kierunkami działań przyjętymi w szczególności w następujących aktach prawnych i dokumentach:
- ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015,
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016,
- Rekomendacje do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki  i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2016 roku Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
I. Zadania i formy realizacji
1.  Zwiększenie   dostępności   pomocy   terapeutycznej   i   rehabilitacyjnej   dla  osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków.
Uzależnienie od alkoholu jest zaburzeniem psychicznym i zaburzaniem zachowania, które   w Polsce diagnozuje się na podstawie Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób  i Problemów Zdrowotnych rewizja X (ISDX). W procesie diagnozowania uczestniczą psychiatrzy, specjaliści psychoterapii uzależnień i psychologowie z doświadczeniem klinicznym. Podstawową metodą leczenia osoby uzależnionej jest psychoterapia indywidualna i grupowa.
W naszej Gminie najbliższym wsparciem w próbie leczenia są punkty konsultacyjne dla uzależnionych.
Zadaniem punktu konsultacyjnego jest:
1) motywowanie i informowanie o możliwości podjęcia leczenia,
2) udzielanie wsparcia po zakończonym leczeniu,
3) rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach uzyskania pomocy i powstrzymania przemocy,
4) inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej,
5) posiadanie dobrej orientacji na temat dostępnych miejsc pomocy i kompetencji poszczególnych służb i instytucji, które mogą włączyć się w systemową pomoc dla rodziny,
6) współpraca z placówkami lecznictwa odwykowego i z placówkami podstawowej opieki zdrowotnej.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Nadużywania alkoholu, czy innych środków uzależniających przez jednego z członków rodziny destabilizuje funkcjonowanie całego systemu rodzinnego, rodzi poważne problemy, jest przyczyna cierpienia dorosłych i dzieci, często prowadzi do przemocy w rodzinie.
Jednym z podstawowych zadań GKRPA jest podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Dzieci pochodzące z rodzin, w których nadużywa się alkoholu, żyją w silnym stresie, doświadczają poczucia niepewności i obaw o przetrwanie rodziny. Często są świadkami lub nawet ofiarami przemocy psychicznej i fizycznej.
Trwanie w ciągłej niepewności, nieprzewidywalności wydarzeń wywołuje u dziecka poczucie braku stabilności i kontroli nad własnym życiem. Dzieci te bardzo często stanowią grupę podwyższonego ryzyka pod względem prawdopodobieństwa uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Stąd bardzo ważną rolę może odegrać pomoc oferowana najmłodszym, jak:
1) Utrzymanie i finansowanie bieżącej działalności świetlic opiekuńczo– wychowawczych,
2) Dożywianie dzieci uczęszczających do świetlic,
3) Prowadzenie zajęć i programów socjoterapeutycznych dla dzieci pochodzących
z rodzin, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii,
4) Dofinansowanie obozów wypoczynkowych, na których są realizowane programy terapeutyczne.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
 Picie alkoholu i stosowanie środków odurzających  szczególnie przez młodych ludzi jest najczęstszym zachowaniem ryzykownym. Powoduje upośledzenie czynności poznawczych: koncentracji uwagi, zapamiętywania, uczenia się, rozwoju kontroli emocjonalnej.
Skuteczność działań profilaktycznych może być większa, gdy obejmie się nimi większą liczbę środowisk np. szkołę, rodzinę, społeczność lokalną, środowisko społeczno – kulturowe. Działania  obejmujące cały szereg programów profilaktycznych realizują Szkoły, Biblioteki, OPS, ŚDS, GOKiS, Punkty Konsultacyjne, Świetlica opiekuńczo-wychowawcza Stowarzyszenia z terenu Gminy Trzciel . Niestety nie mamy wpływu na globalne przekazy kulturowe i medialne, ponieważ są podporządkowane realizacji innych celów niż cele polityki edukacyjnej. Możemy jednak wpływać na kształtowanie zachowań dzieci i młodzieży poprzez planowe przedsięwzięcia  z zakresu kultury i kultury fizycznej na szczeblu lokalnym. Równie ważnym obszarem oddziaływań profilaktycznych jest społeczność lokalna. Istotne jest to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu dzieci i młodzieży. W jaki sposób spożytkują swój wolny czas poza szkołą. Dlatego jednym z głównych priorytetów programu gminnego jest organizowanie czasu wolnego, propagowanie pozytywnych wzorców i zdrowego stylu życia. Równie ważnym elementem programu na rzecz zmniejszania zasięgu występowania problemów uzależnień jest edukacja publiczna społeczności lokalnych i działalność informacyjna. 
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii.
Realizując poszczególne zadania gminnego programu, ich wykonanie możemy powierzyć organizacjom pozarządowym, pod warunkiem, że w statucie tej organizacji znajdują się zapisy określające jej zaangażowanie w sprawy związane z rozwiązywaniem problemów uzależnień i patologii .Zasadniczym partnerem dla Gminy, spełniającym określone warunki są stowarzyszenia i kluby abstynenckie. Wspomaganie działalności służb i instytucji oznacza nawiązanie współpracy służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i uzależnień. Współpraca powinna polegać miedzy innymi na: rozpowszechnianiu materiałów z zakresu edukacji i profilaktyki uzależnień, wspólnym udziale w organizowanych szkoleniach, organizowaniu akcji i szkoleń. Ponadto, na wzajemnym promowaniu i popieraniu prowadzonych  działań, wymianie  informacji o problemie  uzależnienia i  skutecznych
metodach rozwiązywania.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
 
Zasady wydawania i cofania zezwoleń zawarto w ustawie o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi oraz w Kpa, a także w uchwałach Rady      Miejskiej dotyczących ilości oraz zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
1) Warunkiem otrzymania przez podmiot zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest:
a) spełnić warunki określone w art. 18 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu      alkoholizmowi,
b) zmieścić się w limicie punktów sprzedaży określonych w uchwale Rady Miejskiej,
c) spełnić warunki sprzedaży i zasady usytuowania punktów określone w uchwale Rady  Miejskiej,
d) wnieść opłatę do kasy gminnej w terminie i wysokości określonym ustawą o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2) Wygaśnięcie zezwolenia następuje zgodnie z art. 18 ust. 12 ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
3) Zezwolenie cofa się w przypadkach określonych w art. 18 ust. 10 oraz w przypadkach nie przestrzegania zasad określonych w uchwałach Rady Gminy. Decyzję o cofnięciu zezwolenia wydaje Burmistrz Trzciela. Organem odwoławczym jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gorzowie Wlkp.
4) Zezwolenia jednorazowe mogą być wydawane zgodnie z art. 181 ustawy, o której mowa wyżej. Obowiązek kontroli przestrzegania ustawy, uchwał „alkoholowych” i decyzji spoczywa na organach Gminy.
5) Ustala się następujące zasady przeprowadzania kontroli punktów sprzedaży detalicznej
i punktów gastronomicznych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Trzciel:
a) kontrolę przeprowadzają członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych  upoważnieni przez Burmistrza Trzciela, zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
b) kontrole mogą być przeprowadzone na zlecenie Rady Miejskiej, Burmistrza, a także
z własnej inicjatywy gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, szczególnie
w przypadkach zaistnienia sytuacji wskazującej na nieprzestrzeganie przepisów ustawy  i uchwał Rady Miejskiej.
c) kontrola dotyczy przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia, m. in.
– zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych,
– przestrzegania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych dzieciom i młodzieży do 18 roku życia,
-sprzedaży napojów alkoholowych w odpowiednich opakowaniach i właściwie oznakowanych,
- uwidaczniania w miejscu sprzedaży informacji dotyczących szkodliwości spożywania alkoholu i zakazu jego sprzedaży osobom do18 lat oraz nietrzeźwym,
-zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie szkół, zakładów pracy,
w miejscach i czasie masowych zgromadzeń oraz innych wymienionych w art. 14 ust. 1 ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
-prawdziwości oświadczeń o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów alkoholu
d)  zleconą kontrolę przeprowadzają co najmniej dwie upoważnione osoby.
e) kontrolę doraźną – w przypadku naruszenia przepisów – może przeprowadzić jedna osoba, podając w protokole świadków zajścia.
f) do udziału w kontroli można zaprosić funkcjonariuszy policji.
g) kontrolujący zobowiązany jest przedstawić właścicielowi punktu sprzedaży napojów alkoholowych lub w przypadku jego nieobecności pracownikowi – uprawnionemu
do sprzedaży, aktualne upoważnienie do prowadzenia kontroli ( do wglądu ) i protokół
z przeprowadzonej kontroli ( do podpisu ).
h) protokół z przeprowadzonej kontroli przedstawia się Burmistrzowi Trzciela.
6. Wspieranie zatrudniania socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
 
W Centrum Integracji Społecznej, w przypadku powołania tejże jednostki przez Burmistrza odbywają się zajęcia reintegracyjne, w których mogą uczestniczyć min. bezdomni, uzależnieni od alkoholu, uzależnieni od narkotyków, chorzy psychicznie, bezrobotni zwalniani z zakładów karnych i uchodźcy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, działalność CIS finansowana jest ze środków przeznaczonych na realizacje gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Realizacja tego zadania może się odbywać również przez wspieranie finansowe klubów integracji społecznej, jeśli takowe na terenie naszej gminy powstaną.
Tabelaryczny wykaz zadań, form i terminów realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii na 2016 rok.
 
Zadania
Formy realizacji
Termin
 
I.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i
rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków
 
 
1. Prowadzenie  punktów   konsultacyjnych  dla  osób             
    uzależnionych  i  ich  rodzin,  oraz   ofiar przemocy
    w  rodzinie,
-   punkt konsultacyjny w Trzcielu
-   punkt konsultacyjny w Brójcach
2.Współpraca  z  Oddziałem  Uzależnień  Szpitala  dla  
    Nerwowo  i  Psychicznie  Chorych w Międzyrzeczu  
-   finansowanie  opinii    lekarsko -  psychologicznych
3. Szkolenie  członków  komisji,  osób  pracujących    w  punkcie  konsultacyjnym,  świetlicy opiekuńczo –
    wychowawczej,  pedagogów szkolnych, 
    pełnomocnika   Burmistrza ds. uzależnień
4. Dofinansowanie  programów  rehabilitacji  dla osób 
    uzależnionych  po  zakończonych  programach 
    psychoterapii  uzależnienia.
 
 
Przez cały rok
II.
Udzielanie rodzinom, w  których występują problemy alkoholowe i  narkomani  pomocy psychospołecznej  i prawnej, a  w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
 
                                                                                      
1. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy
 Rodzinie, Policją, Sądem, OPS, Zespołem Interdyscyplinarnym w tym:
- kierowanie do Sądu wniosków o leczenie odwykowe
- ponoszenie  opłat sądowych od skierowanych wniosków.  
2. Tworzenie  i   finansowanie   bieżącej   działalności    
    świetlicy   opiekuńczo – wychowawczej dla dzieci z  
    rodzin    z problemem uzależnień.
3. Dożywianie  dzieci  uczęszczających  do świetlicy
    opiekuńczo –wychowawczej.
4. Finansowanie   prowadzenia   zajęć  i   programów 
    profilaktycznych  dla dzieci  z rodzin z problemem
    uzależnień.
5. Podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym 
    przeznaczonych dla rodziców.
6. Dofinansowanie obozów terapeutycznych dla dzieci          
    z  rodzin  z  problemem  alkoholizmu  i  narkomani.
7. Finansowanie zatrudnienia pracowników  w
    Punktach Konsultacyjnych i świetlicy opiekuńczo-      
    wychowawczej .
8.Wspieranie  pracy  zespołu  interdyscyplinarnego    
-   finansowanie  szkoleń  i   kursów  dla   członków
    Zespołu
-  doskonalenie  metod   interwencji   w   sytuacji
     przemocy  w   rodzinie  w  ramach   procedury 
    „Niebieska Karta”
-   pomoc  prawna  dla  ofiar  przemocy  domowej
-   współfinansowanie   programów  profilaktyki 
    przemocy   w  rodzinie
9. Udział w   profilaktycznych  kampaniach  
    edukacyjnych  dotyczących  promocji zdrowia,  
    przeciwdziałaniu   uzależnieniom  i  przemocy.
10. Prowadzenie działań związanych z promocją 
    zdrowia psychicznego.
 
Przez cały rok
III.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej
 i edukacyjnej
w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych,
a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych
 
1.Tworzenie warunków i dofinansowanie lub 
   finansowanie programów profilaktycznych, 
   realizowanych przez jednostki organizacyjne Gminy,   Instytucje  Kultury,  Stowarzyszenia  oraz  osoby fizyczne. Zadania te mają sprzyjać realizacji potrzeb, których zaspakajanie motywuje powstrzymanie się od uzależnień:
a) organizacja wolnego czasu dzieciom i młodzieży 
 - wspieranie i realizacja pozalekcyjnych zajęć
   sportowych
- wspieranie działalności kulturalnej
- wspieranie działalności wychowawczej
  i edukacyjnej,
- organizacja ferii zimowych, Dnia Dziecka, obozów 
  letnich, sportowych,  edukacyjno - profilaktycznych,
  zajęcia pozalekcyjne w szkołach, świetlicach, itp 
b) udzielanie dotacji celowych na realizację zadań 
  wynikających z programu
2. 2.Prowadzenie na terenie szkół i innych placówek 
       oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych
       programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
a) Pomoc we wdrażaniu  programów:
 -„Nie pal przy mnie proszę”
 -„Znajdź prawdziwe rozwiązanie”
 -„Trzymaj Formę”
 -”Stop wagarom”
  -„Dzień Niepełnosprawności”
b)Pomoc w realizacji programów profilaktycznych w  
   Bibliotece Publicznej i jej filiach:
 -„Życie zależy od ciebie- stop uzależnieniom”
  - warsztaty  „Stop uzależnieniom”
c)wspieranie i finansowanie przedsięwzięć
   profilaktycznych skierowanych do dzieci i 
   młodzieży typu spektakle teatralne, warsztaty itp.
3.Dofinansowanie działań w zakresie organizacji
   pozalekcyjnych zajęć sportowych i wiedzy o   samorządzie, około naukowych zajęć tematycznych   dla  dzieci i młodzieży z wykorzystaniem elementów    programów profilaktycznych
4.Zakup materiałów informacyjnych o szkodliwości
   i  negatywnych skutkach sięgania po środki
   uzależniające oraz o postępowaniu z osobami  
   uzależnionymi i możliwości korzystania z pomocy,  
   prenumerata specjalistycznych  czasopism,publikacji  
   opracowań  ,zakup filmów profilaktycznych,itp.
5.Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą  
   oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć 
   profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli,
   pedagogów, psychologów.
6.Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych   
 -do sprzedawców  napojów alkoholowych,
 - do nietrzeźwych kierowców.
7. Podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym
    przeznaczonych dla rodziców.
8. Zakup materiałów edukacyjnych oraz dystrybucja
    wśród określonych grup adresowych.
9.zakup pomocy i sprzętu niezbędnego do 
  prowadzenia zajęć w świetlicach opiekuńczo- 
  wychowawczych i punktach konsultacyjnych
 
Przez cały rok i w miarę potrzeb
III.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej
 i edukacyjnej
w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych,
a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych
 
1.Tworzenie   warunków   i   dofinansowanie   lub 
   finansowanie   programów   profilaktycznych, 
   realizowanych przez jednostki organizacyjne Gminy,      
   Instytucje Kultury,  Stowarzyszenia  oraz  osoby 
   fizyczne. Zadania te mają sprzyjać realizacji potrzeb,  których zaspakajanie motywuje powstrzymanie się od uzależnień:
a) organizacja wolnego czasu dzieciom i młodzieży 
 -  wspieranie i realizacja pozalekcyjnych zajęć
    sportowych
-  wspieranie działalności kulturalnej
-  wspieranie działalności wychowawczej
   i edukacyjnej,
- organizacja ferii zimowych, Dnia Dziecka, obozów 
   letnich, sportowych,  edukacyjno - profilaktycznych,
    zajęć pozalekcyjnych w szkołach, świetlicach, itp 
b)udzielanie dotacji celowych na realizację zadań 
    wynikających z programu
c)finansowanie letniego wypoczynku dzieci z    rodzin                    z problemami  uzależnień.
    2.Prowadzenie  na  terenie  szkół  i  innych  placówek 
       oświatowych  i  opiekuńczo - wychowawczych
       programów  profilaktycznych  dla dzieci i młodzieży.
a) Pomoc we wdrażaniu  programów:
 -„Nie pal przy mnie proszę”
-„ Agresja i Przemoc”          
 -„ Trzymaj Formę”                 
 -„Szkolny program profilaktyczny.”
 -” Znajdź właściwe rozwiązanie”
 - Pomoc w organizacji „Dnia Niepełnosprawności”
b) Pomoc w realizacji programów profilaktycznych w   Bibliotece Publicznej i jej filiach:
- warsztaty i prelekcje „Nie żyj złudzeniami”
- spotkania teatralne poświęcone uzależnieniom
- konkurs plastyczny „Wyhamuj w porę”
c)Pomoc w realizacji programów profilaktycznych           w Gminnym Ośrodku  Kultury  i  Sportu  w  Trzcielu
d)Wspieranie  i  finansowanie  przedsięwzięć
   profilaktycznych skierowanych do dzieci i 
   młodzieży typu spektakle teatralne, warsztaty itp.
3. Dofinansowanie działań w zakresie organizacji
   pozalekcyjnych zajęć sportowych i wiedzy 
   o samorządzie,około naukowych zajęć tematycznych    dla  dzieci i młodzieży z wykorzystaniem elementów    programów profilaktycznych
4.Zakup materiałów informacyjnych o szkodliwości
   i  negatywnych skutkach sięgania po środki
   uzależniające oraz o postępowaniu z osobami  
   uzależnionymi i możliwości korzystania z pomocy,  
   prenumerata specjalistycznych  czasopism,publikacji  
   opracowań  ,zakup filmów profilaktycznych,itp.
5.Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalistycznych              w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą  
   oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć 
   profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli,
   pedagogów, psychologów.
6.Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych   
 - do sprzedawców  napojów alkoholowych,
 - do nietrzeźwych kierowców.
7. Podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym
    przeznaczonych dla rodziców.
8. Zakup materiałów edukacyjnych oraz dystrybucja
    wśród  określonych  grup  adresowych.
9.Zakup pomocy i sprzętu niezbędnego do 
   prowadzenia   zajęć  w  świetlicach  opiekuńczo- 
   wychowawczych  i   punktach   konsultacyjnych
 
Przez cały rok i w miarę potrzeb
IV.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.Wspieranie   lub  powierzanie   realizacji    zadań 
   organizacjom   pozarządowym   prowadzącym 
   działalność   pożytku   publicznego   w   zakresie
   przeciwdziałania   uzależnieniom    i  patologiom
   społecznym(Stowarzyszenia, Zespoły Parafialne itp)
-  udzielanie  dotacji  celowych  na  realizację  zadań 
   wynikających  z  gminnego programu.
2.Wspomaganie działalności służb i instytucji, które 
   aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemu  
   uzależnień:
a) organizacja akcji i szkoleń dotyczących uzależnień,
b) promocja i wspieranie działań przeciw  uzależnień,
c) wymiana informacji i materiałów edukacyjnych,
d) współdziałanie z grupą AA
-  nieodpłatne udostępnianie lokalu na spotkanie grup
3. Finansowanie działalności Gminnej Komisji 
   Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
   Alkoholowych oraz pełnomocnika
-  ustala  się  wynagrodzenie  członków   GKRPA za
   udział     w  pracach  komisji  w  wysokości  5% 
   minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę , ustalonego
   w   Rozporządzeniu  Rady  Ministrów  w  sprawie
   wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę
   obowiązującego na dzień 1 stycznia danego roku za
   dany rok. Przewodniczącemu  komisji  ustala  się
   wynagrodzenie   w wysokości  6 %  minimalnego
   wynagrodzenia ,o którym  mowa wyżej.  Podstawą
   wypłaty  wynagrodzenia  będzie  uczestnictwo  w
   posiedzeniu komisji na podstawie zawartej umowy 
   zlecenia  oraz  potwierdzenia  na  liście  obecności. 
- finansowanie delegacji członków GKRPA
 
W miarę potrzeb,
pkt.  3 przez cały rok
             V.
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131  i art.15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
 
1. Podejmowanie działań kontrolnych i interwencji w
    stosunku do podmiotów zajmujących się sprzedażą
    napojów alkoholowych.
kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych
2. Podejmowanie  interwencji  w  stosunku  do  osób
   prawnych  i  fizycznych  łamiących  przepisy ustawy
   o   wychowaniu   w  trzeźwości  i  przeciwdziałaniu
   alkoholizmowi  oraz  ustawy  o  przeciwdziałaniu 
   narkomanii.
 
 
W miarę    
 potrzeb
VI
Pomoc społeczna osobom uzależnionym i ich rodzinom dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontaktu socjalnego.
 
1.Podejmowanie działań prowadzących do udzielania
   pomocy społecznej  uzależnionym  i  ich  rodzinom,
   a  zwłaszcza  borykającym  się  z  ubóstwem i biedą.
 
 
2. Wspieranie programów zmierzających do integracji
   osób  uzależnionych  ze  środowiskiem   lokalnym.
 
3. Wspieranie  działań  w  zakresie  organizacji  czasu
   wolnego dzieciom i młodzieży.
 
 
 
W miarę
 potrzeb
 
§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Trzciela.
§3. Przepisy uchwały stosuje się od 1 stycznia 2016 roku.
§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
« powrót do poprzedniej strony